Slagbomen zijn nog altijd een praktische vorm van toegangsbeheer, omdat terreinen op deze manier eenvoudig voor voertuigen kunnen worden afgeschermd totdat er toegang wordt verleend. We zien ze bijvoorbeeld terug op bedrijventerreinen, parkeerterreinen, op vakantieparken, bij grensovergangen en meer. Hoewel handbediende slagbomen nog steeds in gebruik zijn, worden automatische slagboominstallaties vaker ingezet.
In deze blog nemen we je in de werking van deze slagbomen en bespreken we onder andere de verschillende manieren om de veiligheid van dit toegangscontrole mechanisme te garanderen.
Hoe is een slagboom opgebouwd?
Een slagboom bestaat doorgaans uit drie verschillende onderdelen, namelijk de behuizing, de boom en de vorkvoet. De behuizing is wat gedeelte waaraan de bewegende boom bevestigd is, en waarin zich eventueel de geautomatiseerde aandrijving van de slagboom bevindt. Wanneer de boom zich in gesloten toestand bevindt, rust deze op de vorkvoet, die hem door zijn gevorkte ontwerp stevig op zijn plaats houdt.
Niet alle slagbomen zijn overigens uitgerust met een vorkvoet; de boom kan als het ware ook in zwevende toestand blijven hangen. Dit is echter minder stabiel en raden we daarom af tenzij het niet anders kan.
Hydraulische, mechanische en handbediende slagbomen
Bij aanschaf van een slagboom heb je de keuze tussen hydraulische, mechanische en handbediende varianten. Hydraulische slagbomen gaan het langst mee en zijn daarom ideaal voor intensief gebruik, zoals op openbare parkeerplaatsen. De hydraulische uitvoeringen van het kwalitatieve merk Fadini zijn verkrijgbaar in verschillende soorten en maten. Mechanische slagbomen daarentegen maken gebruik van een eenvoudiger mechanisme dat meer geschikt is voor locaties waar de slagboom minder vaak geopend hoeft te worden. Deze mechanische slagbomen worden door het Italiaanse merk Comunello geleverd. Ook bij deze types zijn er verschillende mogelijkheden beschikbaar.
Tot slot hebben we dus nog de handbediende slagbomen, die met menselijke kracht geopend en gesloten moeten worden. Deze varianten zijn minder geschikt voor parkeerplaatsen en dergelijke, maar worden vaak toegepast op plaatsen als bossen of op plekken zonder stroomaansluiting.
De plaatsing van de slagboom zelf
Hoe de slagboom wordt geplaatst, hangt ervan af of het een vaste slagboom of een mobiele slagboom is. Vaste slagbomen worden over het algemeen in de grond geplaatst door middel van een betonvoet of een bovengrondse betonplaat, afhankelijk van wat de ondergrond toestaat.
Voor deze tweede optie wordt vaak gekozen indien er sprake is van een ondergrond van asfalt, aangezien in dit materiaal niet geboord kan worden. Mobiele slagbomen hoeven natuurlijk nooit te worden ingegraven; hiervan is de behuizing van zichzelf uitgerust met een contragewicht om de slagboom stevig op zijn plek te houden.
Verschillende bedieningsmechanismen voor de slagboom
Geautomatiseerde slagbomen kunnen op verschillende manieren worden bediend, afhankelijk van de plaatsing en het specifieke doel van de slagboom.
- De slagboom met parkeerzuil is de optie die we het vaakst tegenkomen op openbare parkeerplaatsen waarvoor betaald dient te worden. Deze zijn in veel gevallen gekoppeld aan een betaalautomaat of innamepunt voor parkeerkaartjes. Hiervoor hebben we use cases, oftewel marktsegmenten, die je verder helpen bij jouw situatie.
- Kentekenherkenning is een andere en relatief moderne manier voor het openen van slagbomen. Technisch gesproken kan dit systeem gekoppeld zijn aan een parkeerzuil en slagboom. Wanneer er betaald is en de auto voor de slagboom staat, wordt via een camera automatisch het kenteken geregistreerd en kan doorgang worden verleend.
- Op locaties waar mogelijk de identiteit van bezoekers wordt gecontroleerd voordat zij kunnen passeren, wordt de slagboom vaak gebruikt in combinatie met een intercom-/videofoonsysteem. Zodra de persoon in kwestie zichzelf bekend heeft gemaakt, gaat de slagboom met een druk op de knop open.
- Op privéparkeerplaatsen wordt soms nog gebruikgemaakt van slagbomen met sleutelschakelaar, waarbij de bestuurder eerst het raam van de auto moet openen om de slagboom te kunnen openen. Tegenwoordig wordt in vergelijkbare gevallen vaak echter eerder gekozen voor een slagboom met handzender, bluetooth & wifi opener of GSM module waarbij in dat laatste geval naar een specifiek nummer gebeld moet worden om automatisch toegang te krijgen.
Scan&Go Pro – Slave kentekenherkenning ANPR zuil – 200 x 100 x 600 mm
Hoe kun je de veiligheid onder de slagboom garanderen?
Bij moderne slagbomen kan de werking vaak redelijk specifiek worden ingesteld via de sturing. Toch is het verplicht om in elke situatie een slagboom te beveiligen, om zo te voorkomen dat er voertuigen of personen onder de slagboom bekneld kunnen raken. Je hebt tegenwoordig keuze uit verschillende soort beveiliging:
- Detectielussen (met bijhorende lusdetectoren) kunnen onder het wegdek worden gelegd om voertuigen te detecteren en te voorkomen dat de slagboom daalt zolang er een voertuig onder de boom staat.
- Voertuigdetectie sensoren hebben dezelfde werking als detectielussen, maar het voordeel hiervan is dat ze op de weg kunnen worden gemonteerd. Hiermee zorg je er dus voor dat je de straat niet hoeft open te breken of slijpen.
- Als er gekozen wordt voor fotocellen, wordt er een zender en een ontvanger gemonteerd aan beide zijden van de weg. Als het contact tussen deze twee punten vervolgens wordt onderbroken door een voertuig, of als de fotocellen elkaar niet kunnen zien, blijft de boom omhoog.
- Veiligheidslijsten reageren tot slot op fysiek contact. Als deze aan de onderkant van de slagboom worden bevestigd, zorgen ze ervoor dat de boom direct omhoog gaat bij aanraking met een persoon of voertuig om zo beknelling te voorkomen.
Hoe een slagboom werkt: in conclusie
In conclusie kunnen we wel stellen dat de werking van slagbomen tegelijkertijd complex en veelzijdig is, doordat iedere situatie om een andere toepassing vraagt. Publiek toegankelijke parkeergarages hebben bijvoorbeeld meer baat bij kentekenherkenning en parkeersysteemzuilen, terwijl privé parkeerplaatsen eerder worden uitgerust met een sleutelschakelaar, handzender, of GSM-module.
Tot slot zijn beveiligingssystemen zoals detectielussen, fotocellen en verkeerslichten cruciaal om de veiligheid van de slagboom te kunnen waarborgen. Bij aanschaf en installatie is het daarom altijd raadzaam samen te werken met gespecialiseerde leveranciers voor de beste resultaten.